Reisverslag naar Chatel Frankrijk

Op 20 juni vertrokken we om even voor 21:00 uur. De busreis verliep prima. en op de afgesproken tijd nam onze chauffeur René de plaats in van Ruben.
Een probleempje was om een goede plaats op de parkeerplaats te vinden.

Woensdagmorgen om 12 uur kwamen we bij ons chalet in Chatel aan. Maar….. alles was nog dicht! De eigenaar had ons later verwacht!
Met man en macht werd er gewerkt om het gebouw klaar te maken voor bewoning! En met aller inzet is dat gelukt!
De rest van de middag en avond werd door iedereen gebruikt om de kamer in te richten; de koffers uit te pakken en met elkaar praatjes te maken!

Donderdag
De zon scheen uitbundig. Besloten werd om de Bijbelstudie buiten te houden. Lopend langs de rivier vonden we een prima plek in de schaduw.
Ds. Maliepaard leidde de Bijbelstudie en later de reacties uit de groepen. Al met al een fijn moment.
´s Middags geen activiteit. Iedereen kon doen en laten wat hij/zij wilde. Lekker relaxed.

Vrijdag
Weer scheen de zon stralend. Een bezoek aan de markt in Evian stond op het programma. De gasten vermaakten zich hier prima. Heerlijk gepicknickt.
Daarna naar Yvoire, naar de tuin van de vijf zintuigen.
Vanaf de parkeerplaats lopend naar de winkel die toegang gaf tot de tuin. Het personeel was zeer behulpzaam. We kregen zelfs een plattegrond met kleuren, zodat de rolstoelers duidelijk wisten waar ze wel en waar ze niet konden komen.
“Helaas” was het erg warm. Daardoor haakten sommige gasten vroegtijdig af. Maar de tuin was heel bijzonder!

Zaterdag
Weer scheen de zon volop! Heerlijk. Op naar Genève.
Eerst naar het Parc des Bastions, naar het reformatiemonument. Maar…… alles was hermetisch afgesloten. Er was geen praten aan. Als oplossing naar een park gereden aan het meer. Prachtig, veel schaduw; een mooie boulevard met een aantal piano`s en op de achtergrond een geweldige fontein. Wel 140 m hoog spoot hij! Don Blankenstijn kon het niet laten; spelen is zijn lust en zijn leven. Hij speelde een psalm en wij zongen van harte mee. Daarna Ilja Kuiper. Zij speelde het Wilhelmus en ons gezang werd door de omstanders zeer gewaardeerd. Een prachtige plaats om te vertoeven. Een toilet, ook voor gehandicapten, was aanwezig. René kon de bus voor de beroemde bloemenklok parkeren. Het was goed om daar te zijn. Met elkaar gepicknickt.
Daarna een rondrit door de stad. Wat een mooie stad! Een plaats vol met ambassades omringd door prachtige tuinen. Zo ook het gebouw van de verenigde Naties met al zijn vlaggen van de aangesloten landen daar voor!

Zondag
Om elf uur kerkdienst in de R.K.-kerk van Chatel. Mooie dienst in een mooie omgeving. Zingen en luisteren naar het Woord van onze God! Het was goed om daar te zijn.
De collecte voor de MAF bracht € 103,-- op
´s Middags om half vijf weer een dienst. Ditmaal thuis. Veel zingen en een meditatie. Ds. Maliepaard behandelde weer een van de pelgrimspsalmen. Wat was het goed om zo als groep in grote betrokkenheid met het Woord bezig te zijn.

Maandag
Erg vroeg opstaan. Op naar Aiguille du Midi. Om 11 uur moesten we daar zijn. Twee rolstoelen per gondel met hun begeleiders. Alles verliep voortreffelijk! Het Franse personeel heeft onze gasten met alle egards behandeld. Ook het overstappen liep gesmeerd. En zo kwamen we op een hoogte van 3770 m. Een overweldigend uitzicht. Wat een sneeuw; wat een bergen; zo massief! “Hoe groot zijn Uw werken….!” Wat voel je je dan als mens heel klein!
Ook de rit naar beneden verliep goed. Beneden op het terras wat lekkers gekocht en om half vier ging het weer naar de bus. En toen begon het te regenen! Wat hebben we een geluk gehad!!

Dinsdag
We konden deze dag uitslapen! Lekker rustig de dag beginnen.
Om 11 uur hadden we de gebruikelijke tweede Bijbelstudie. Ook nu weer een grote betrokkenheid.
´s Middags zouden we naar de thermaal baden gaan, maar we hebben toen voor een rustmiddag gekozen. Sommigen hebben de middag gebruikt om naar Chatel te lopen!!
Ook de avond verliep met spelletjes spelen en gezellig kletsen heel relaxed.
´s Avonds kampvuur in de rivierbedding! Wat was het mooi. De sfeer was prima; koffie drinken, allerlei kampliedjes gezongen bij een hoog oplaaiend vuur. Het was heel bijzonder.
Door een plotselinge onweersbui moesten we snel weer naar binnen.

Woensdag
Montreux, de enige plaats waar je zou kunnen winkelen. De weersvoorspelling gaf dinsdagavond om 24:00 uur 90% kans op regen aan. Maar…… de zon scheen heerlijk-
Iedereen heeft het naar zijn zin gehad in deze mondaine badplaats! Er werd langs de boulevard gelopen; genoten van het uitzicht op het meer van Genève en lekkere ijsjes gekocht. Alleen bij het betalen van het ijsje betrokken de gezichten enigszins. Vier euro voor een klein bolletje ijs!!
Om half zes hebben we gedineerd in een restaurant in Abondance! Wat een ambiance. Het personeel sloofde zich uit om het onze gasten naar hun zin te maken. Heerlijk kaasfondue in “Le fer rouge”. Echt een aanrader!
En toen begon om 21:00 uur de bonte avond! Leuk gezellig, gezellig in een goede sfeer. De volgende dag zouden er twee jarig zijn 50 en 60 jaar! Er was voor de twee een passend lied gemaakt met een mooi refrein, zodat iedereen mee kon zingen.!
Hilda en Ali gaven de gasten en vrijwilligers een veeg onder uit de pan om hun voor het einde van de vakantie op het rechte pad te leiden.
Jan en Riet hebben via Hilda laten weten dat ze erg genoten hebben van deze reis , op hun verzoek hebben we gezongen Abba Vader.
Na Jan en Riet hebben de gasten gezamenlijk een soort van gedicht voorgedragen en de vrijwilligers toegezongen Psalm 134-3 Dat s ’Heeren zegen op U daal
Ter afsluiting zongen Ds. Maliepaard en zijn vrouw Heleen nog een lied: “God zij met u…”

Donderdag
Koffers inpakken, ´s middags uitrusten/slapen. Om half zes pizza´s eten en om 20:00 uur reden we weg uit Chatel naar Nederland.
De reis verliep zeer voorspoedig, ondanks een oponthoud aan de grens bij Basel.
De chauffeurswissel was perfect getimed. en zo kwamen we tegen 10 uur aan bij de Goudreinet in Barneveld. Een lekkere lunch.
Na de lunch afscheid van elkaar nemen. Een lach en een traan. Tien dagen bij elkaar geweest.
Samen heerlijk van deze prachtige vakantie genoten en dan is daar dan toch het einde…. Helaas!
Even over 13:00 uur kwamen we in Hoevelaken aan. Toch hier en daar nog een knuffel en toen werd het stil op het plein.
Wat zijn we dankbaar geweest dat alles zonder ongelukken is verlopen. Wat zijn we dankbaar geweest dat de Heere ons deze mooie dagen heeft gegeven.
Het was goed en we bewaren deze reis als een fijne toch met fijne gasten en fantastische vrijwilligers.